nataliza prowadzi tutaj blog rowerowy

N A T A L I Z A

Dzień 10 RZYM

d a n e w y j a z d u 43.66 km 0.00 km teren 03:30 h Pr.śr.:12.47 km/h Pr.max:0.00 km/h Temperatura: HR max: (%) HR avg: (%) Podjazdy: m Kalorie: kcal Rower:Kelly's magnus
Wtorek, 27 maja 2014 | dodano: 12.07.2014

Rzym jest miastem, gdzie odkrywamy czystą historię. Przygoda czai się w końcu za każdym rogiem.

Zrobiliśmy  dwie krótkie wyprawy rowerowe :)
Na pierwszą wyprawę pojechaliśmy rano po śniadanku.

Nasz pierwszy napotkany zabytek :)
Rzym, włochy

Fontana dell’Acqua Paola. na wzgórzu nad Rzymem.

Rzym ,włochy

...następnie naprzeciwko tej fontanny roztacza się taki widok :) po prostu tego nie ogarniałam... to był widok zapierający dech w piersiach :)

panorama miasta-widok od strony Fontana del Acqua Paola

Miasto-Państwo Watykan

Watykan Flaga

Państwo Watykańskie to najmniejszy kraj świata, leżący w Europie i będący enklawą w Rzymie. Jest siedzibą najwyższych władz Kościoła rzymskokatolickiego.
Watykan jest rezydencją papieską od 1377r.

Bazylika św. Piotra

Została zbudowana w latach 1506-1626. To drugi co do wielkości kościół na świecie o powierzchni 23 000 m²
Największym kościołem na świecie (ale nie dużo większym) jest Bazylika Matki Boskiej Królowej Pokoju w Jamusukro o powierzchni 30 000 m²
Jamusukro znajduje się w Afryce( Wybrzeże Kości Słoniowej)

Do jej wnętrza wiedzie 5 drzwi, wymieniając od lewej:
-Drzwi Śmierci - wykonane przez Giacomo Manzu (1908-1991) w latach 1961-1964.
-Drzwi Dobra i Zła - wykonane przez Luciano Minguzziego w 1977 roku, a darowane papieżowi Pawłowi VI w osiemdziesięciolecie urodzin.
-Drzwi Centralne (zwane Filarete lub Brązowymi) - najstarsze, zaprojektowane przez Antonia Averulino Filarete (1400-1469) w 1455.
-Drzwi Sakramentów - wykonane przez Venanzio Crocettiego w roku 1965. Tymi drzwiami wchodzimy do wnętrza bazyliki.
-Drzwi Święte (Porta Santa) - wykonane przez Vico Consortiego w 1949 roku. Zastąpiły one drzwi drewniane pochodzące z 1749 roku. Otwierane są co 25 lat podczas inauguracji Roku świętego. W wigilię Bożego Narodzenia, zgodnie z tradycyjnym rytuałem, w uroczystej procesji papież podchodzi do tych drzwi. Po trzykrotnym przyklęknięciu i trzykrotnym uderzeniu młotkiem, mur zostaje obalony (od wewnątrz) i papież wstępuje do bazyliki jako pierwszy. Ceremonia symbolicznie nawiązuje do słów Chrystusa: "Ja jestem bramą. Jeżeli ktoś wejdzie przeze Mnie, będzie zbawiony"(J 10,9). Na koniec Roku jubileuszowego drzwi są zamykane w trakcie specjalnych uroczystości. W XX wieku były 2 dodatkowe lata święte: 1933 i 1983 rok.

Bazylika może pomieścić ponad 50 000 osób, jej długość 211,5 m, szerokość nawy poprzecznej 137,5 m, a nawy głównej 27 m.

W bazylice wśród elementów dekoracyjnych możemy wyróżnić 135 malowideł i mozaik (10 000 metrów kwadratowych!) oraz 395 posągów.  W kościele znajduje się 45 ołtarzy i 11 kaplic. Pochowanych zostało tu (łącznie z kryptami) 147 papieży.

Wymiary kopuły
  • ciężar całkowity – ok. 14000 ton;
  • wysokość zewnętrzna (od poziomu ulicy do wierzchołka krzyża na kopule) – 133,30 m
  • średnica zewnętrzna – 58,90 m;
  • średnica wewnętrzna: m 41,50

Gdy wpatrywałam się w szarobłękitny kolor kopuły przy pięknym błękicie nieba odniosłam wrażenie fascynacji duszy i zmysłów. Kopuła robi mega  wrażenie, a jego architektoniczna synteza nawiązuje do nieskończoności.

Michał Anioł rozpoczął budowę w podeszłym wieku po 1546r. W momencie śmierci mistrza 1564r. ukończono tylko pierścień tambura. Budowlę dokończyli Giacomo Della Porta i Domenico Fontana w latach 1588-89

Rzym ,włochy
Plac św.Piotra jest największym placem Rzymu ma 240m szerokości i 340m długości. Pośrodku wznosi się obelisk egipski o wysokości 25m.

obelisk egipski

granice państwa Watykan

Rzym, włochy

...następnie wróciliśmy na kemping na obiadek i odpoczynek :)

Rzym

DRUGĄ CZĘŚĆ DNIA również spędziliśmy na rowerku zwiedzając m.in Koloseum, pomnik Wiktora Emanuela II, Forum Romanum, wyspę na Tybrze.

Rzym

KOLOSEUM-jest jednym z najwspanialszych osiągnięć cywilizacji rzymskiej. Jego prawdziwa nazwa to "Amfiteatr Flawiusza"
Koloseum ma formę elipsy mierzącej 187m w najdłuższym diametrze i 155m w najkrótszym. Wysokość pierścienia zewnętrznego wynosi ok.50m (od podłoża)

Jego budowa została rozpoczęta przez Wespazjana w 72 r. a ukończona przej jego syna Tytusa w 80 r.

Koloseum

Koloseum © nataliza

widok z Koloseum © nataliza

Koloseum ma swój urok lecz na mnie większe wrażenie zrobił Amfiteatr w Puli (Chorwacja) PULA

Na kempingu
Na kempingu © nataliza

...jutro będzie dalsza część Rzymu :) :) :)